10 April 2011

Tikus Punya Cerita

TIKUS DAN AHLI SIHIR

Ada satu cerita yang boleh menggambarkan betapa kuatnya peranan hati dalam kehidupan. Seekor tikus telah bersahabat dengan seprang ahli sihir. Pada satu hari, tikus mengadu yang ia sentiasa diburu oleh seekor kucing yang ada dalam rumah itu. Lalu ia memohon kepada ahli sihir untuk menukar dirinya menjadi seekor kucing yang besar.

“Permintaannya ditunaikan. Tikus sekarang telah bertukar menjadi kucing yang besar dan ia memburu kucing dalam rumah tersebut”

Tikus yang bertukar menjadi kucing itu kemudian keluar dari rumah. Di luar rumah ia diburu pula oleh seekor anjing. Ia lari ketakutan dan menemui ahli sihir sahabatnya ia meminta agar dirinya di tukar menjadi seekor anjing yang lebih besar. Ahli sihir pun menunaikan permintaaanya. Tikus yang menjadi anjing besar itupun mengejar anjing tersebut. Tetapi tidak lama kemudian, anjing yang besar itu dibaling dengan batu oleh seorang budak di kawasan itu. Tikus yang bertukar menjadi anjing itupun lari lintang pukang.

“Tolong tukarkan saya menjadi budak yang lebih besar”, pintanya kepada ahli sihir

Tetapi kali ini ahli sihir menggeleng-gelengkan kepalanya sambil berkata, “ tidak ada gunanya aku menukar bentuk kamu kepada yang lain…..”

“Sebab apa?” Tikus itu bertanya.

“Sebab walaupun rupa paras kamu boleh diubah, tetapi hati kamu tetap hati tikus!”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan