14 November 2010

Jangan Buat Fitnah!

Orang kita selalu cepat percaya tanpa usul periksa sama juga kisah, bila ada orang kata semasa Hang Tuah melarikan Tun Teja “Hang Tuah dah pakai dah Tun Teja”. “Dah pakai? apa maksud cikgu? Aku mula bertanya memang aku tak faham apa yang dimaksudkan oleh cikgu Zopin. Cikgu Zopin dengan muka nya yang selamba menjawab “maksudnya dah berzina dengan Tun Teja hahaha..Sultan dapat bekas aja”. Mendengar ayatnya itu aku bagai mahu melompat terkejutnya bukan kepalang. “saya tak setuju dengan kenyataan itu, yalah dalam hal Hang Tuah melarikan tunang orang itu memang salah di sisi agama Islam, ianya tidak boleh tetapi membuat kenyataan yang mengatakan sampai berzina wah! Ini tak boleh terima”. Cikgu Zopin masih mahu mempertahankan hujahnya katanya ada dalam buku sejarah, Aku mula nak naik berang, aku pun bertanya kembali “kalau betul ada buku yang mana? dan siapa yang tulis? Cikgu Zopin terdiam, “Ah! ini mesti buku Inggeris jahanam yang tulis” kata aku dalam nada kesalbercampur marah. Aku tak puas hati aku pula berhujah “Baik! apa kata kita balik pada Islam dalam hukum Islam untuk sabit kesalahan mengenai jenayah zina kita mesti tanya ada 4 orang saksi tak yang melihatnya?..melihat? melihat yangg bagaimana? melihat yang betul-betul sebagaimana unta masuk ke dalam kandang sebagaimana benang masuk kedalam lubang jarum ada nampak? ada saksi? Terkebil-kebil mata cikgu Zopin memandang aku, mungkin dia tidak menyangka aku seberani itu bertanya soalan tersebut malah dia juga tunduk membisu kerana tak mampu nak menjawab soalan aku. Di dalam hati aku bergumam sendirian Cis! Sungguh begitu mudah orang membuat fitnah....

3 ulasan:

  1. teringat akan post en. fakir di blognya..
    betul juga ye.. mudah saja kita zaman le no buat fitnah.. orang tak korek dikatanya korek.. yang percaya ramai pulak tu!

    BalasPadam
  2. he he he he..

    pengajaran 1: jangan ikut arahan si zalim, alamat dikutuk org/difitnah sampai 7 keturunan.

    pengajaran 2: hati-hati memilih kawan, rakan yang jahil mampu menyeret kita ke neraka.

    BalasPadam