12 Disember 2010


Qaseh Puteri membaca kisah hidupmu hatiku menjadi rawan. Kau gadis Cilik yang ayu dalam kelembutan mu rupanya kau adalah gadis yang hebat kecerdasan dan kepetahanmu mematah hujah Mother Rosalia menyebabkan dia menjadi sasau seketika, kehebatan kau berdebat dengan paderi Tuan Besar Keramat Antonio Arantez menyebabkan otaknya lemah dan mulutnya terkancing, itu baru sahaja kau berhujah mengenai hari Sabbth (Sabtu) dan sedikit perihal ketuhanan. Sungguh! kau tidak memalukan Syeikh yang mengajar ilmu agama padamu . Namun paderi keramat dan dikatakan suci telah meragut keperawananmu dengan sangat kurang ajar! hatiku bertambah pilu untuk mengetahuinya tapi itulah yang terjadi.....

Namun pertarungan kau dengan Tuan Besar Keramat Antonio Arentez di sebuah bilik dalam gereja itu rupanya menjadi saksi kau rupanya bukan sebarangan gadis tidak sia-sia ilmu Gayong Asli yang diajar oleh bapamu, kau membuktikan masih ada anak gadis Melayu yang sehebat Tun Teja. Kalau tidak kerana soldadu keparat yang berjaya memecah pintu bilik itu sudah tentu Tuan Besar Keramat Antonio Arentez itu telah menjadi bangkai..tembakan istinggar dari soldadu itu mencederakan bahu mu apalah daya mu sebagai seorang wanita.

Argh!.... Hati terluka dengan apa yang berlaku kalaulah aku ada pada waktu itu akan ku cincang lumat paderi keparat tersebut..biar aku tunjukkan kepantasan dan kehebatan silat Gayong yang aku pelajari. Namun.... Qaseh Puteri... aku tidak dapat berbuat demikian kita terselang dengan garisan waktu yang panjang aku berada di sini...pada tahun 2010 sedangkan kau berada pada 1528 ketika kerajaan Melaka jatuh ditangan Portugis dan bangsa kita di perbuat seperti anjing kurap. Aku hanya membaca kisah mu dalam manuskrip tua tulisan tanganmu... dan emosi ku kadang-kadang terlambung dalam ruang lingkup zaman mu.

Di kejauhan ini aku akan terus berdoa agar bangsa kita memegang kuat pada agamanya pada agama Islam yang kita cintai...dengan itu barulah kita akan di pandang mulia dan digeruni...

"Aku Redha Allah sebagai Tuhanku...dan aku Redha Islam sebagai agamu ku...dan aku Redha Nabi Muhammad s.a.w sebagai nabiku dan rasulku"


( Monolog aku dengan novel Biarawati Qaseh Puteri)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan