09 Disember 2010

FAEDAH ISTIGHFAR

Istighfar memiliki faedah yang sangat besar dan faedah yang luhur. Ini dapat dipetik oleh orang telah diberi taufik dan ilham oleh Allah s.a.w sehingga mahu membaca istighfar dan kembali kepada Allah s.w.t serta bertaubat kepada-NYA. Antara faedah-faedah beristihfar adalah sebagai berikut:

1. Istighfar merupakan sambutan terhadap perintah Allah s.w.t

Allah s.w.t memerintahkan dan mengajurkan supaya para hamba-NYA meminta keampunan kepada-NYA. Selanjutnya Allah s.w.t menjanjikan keampunan dan pahala yang agung. Selain itu pemberian yang melimpah sebagai balasan ke atas istighfar. Adakah yang lebih jujur ucapannya selain Allah? Ayat-ayat dan hadith yang menunjukkan tentang perkara ini adalah perintah Allah s..w.t yang ditujukan kepada Nabi-NYA s.a.w untuk beristighfar. Padahal Nabi s.a.w merupakan makhluk yang paling mulia.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

÷ŽÉ9ô¹$$sù žcÎ) yôãur «!$# A,ym öÏÿøótGó$#ur šÎ7/Rs%Î! ôxÎm7yur ÏôJpt¿2 y7În/u ÄcÓÅ´yèø9$$Î/ ̍»x6ö/M}$#ur ÇÎÎÈ

55. (setelah Engkau mengetahui perihal Nabi Musa dan umatnya) maka Bersabarlah (Wahai Muhammad, Dalam perjuangan menegakkan Islam); Sesungguhnya janji Allah (untuk menjayakanmu) adalah benar. dan pohonlah ampun bagi salah silapmu, serta bertasbihlah Dengan memuji Tuhanmu pada waktu pagi dan petang. (Al-Mukmin :55)

óOn=÷æ$$sù ¼çm¯Rr& Iw tm»s9Î) žwÎ) ª!$# öÏÿøótGó$#ur šÎ7/Rs%Î! tûüÏZÏB÷sßJù=Ï9ur ÏM»oYÏB÷sßJø9$#ur 3 ª!$#ur ãNn=÷ètƒ öNä3t7¯=s)tGãB ö/ä31uq÷WtBur ÇÊÒÈ

19. Oleh itu, maka Tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (Wahai Muhammad) Bahawa Sesungguhnya tiada Tuhan Yang berhak disembah melainkan Allah, dan mintalah ampun kepadanya bagi salah silap Yang Engkau lakukan, dan bagi dosa-dosa orang-orang Yang beriman - lelaki dan perempuan; dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan keadaan penetapan kamu (di Akhirat). (Muhammad:19)

Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a diceritakan bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda:

“ Tuhan kita setiap malam turun ke langit dunia tatkala tertinggal sepertiga malam yang terakhir seraya berkata ; Orang yang berdoa kepada ku maka aku akan mengabulkan orang meminta kepada ku, maka aku akan memberi orang yang memohon ampun kepadaku maka aku akan mengampuninya” (HR Bukhari dan Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan