13 Disember 2010

HUKUMAN PENYESALAN


HUKUMAN PENYESALAN

Kisah ini amat memilukan hati. Sepasang suami isteri terlalu sibuk bekerja. Mereka mengambil seorang pembantu rumah bernama Gi untuk menjaga anak mereka yang baru berusia empat tahun, Myra anak mereka merupakan anak yang pandai dan petah bercakap. Sudah menjadi tabiat kanak-kanak mereka suka mencuba dan membuat sesuatu yang baru, ini juga merupakan satu proses pembelajaran kepada kanak-kanak.

Pada suatu pagi Myra sedang bermain di halaman rumahnya sambil mencoret-coret garisan di atas tanah dengan sebatang lidi. Sementara Gi pembantu rumah mereka sedang menjemur kain berhampiran dengan tempat letak kereta. Sedang Myra mencoret-coret garisan di atas tanah dia terjumpa sebatang paku berkarat Myra mengambilnya lalu mula melukis-melukis dan mencoret-coret di atas tanah dengan menggunakan paku berkarat tadi, setelah puas mencoret-coret di atas tanah Myra berjalan menghampiri kereta bapanya yang kebetulannya kereta itu agak baru dan jarang-jarang digunakan oleh bapanya.

Dengan hati yang riang Myra mula mencoret-coret kereta bapanya dengan berbagai-bagai garisan dan lakaran akhirnya penuh di bahagian pintu sebelah kanan kereta bapanya dengan lakaran-lakaran dan garisan.

Apabila bapanya pulang Myra dengan bangganya menceritakan kepada bapanya mengenai lakaran-lakaran dan garisan-garisan yang dilukisnya pada kereta bapanya itu. Bukan pujian yang diterima, tetapi kemarahan yang sangat dasyat. Orang pertama yang dimarahi bapanya adalah pembantu rumah. Kemudian, giliran Myra pula dihukum. Bagi mendisiplinkan anaknya itu. Myra bukan sahaja dimarahi dengan kata-kata tetapi juga dipukul. Kedua-dua belah tapak tangan dan belakang tangan Myra dipukul dengan apa sahaja yang didapati oleh bapanya. Mula-mula dengan kayu pembaris, kemudian ranting kayu dan lidi disertai dengan luahan emosi yang tidak dapat dikawal lagi.

“Ampun abah! Maaf abah! Aduh sakit..sakit!..tolong umi...tolong..!” jerit Myra sambil menahan sakit ditangannya yang sudah mula berdarah itu. Uminya hanya memerhati sahaja, seolah-olah merestui tindakan disiplin yang dilakukan oleh suaminya.

Dengan perasaan marah yang masih berbaki si bapa tadi menyuruh Gi, pembantu rumahnya membawa Myra masuk ke biliknya. Dengan air mata berlinangan pembantu rumah itu membawa Myra masuk ke biliknya. Pada sebelah petang ketika mandi Myra menjerit-jerit menahan sakit dan pedih. Esoknya tangan Myra mula membengkak, sementara umi dan bapanya masih bekerja seperti biasa. Semasa pembantu rumah memberitahu mengenai keadaan Myra, uminya hanya berkata “ sapukan ubat krim sahaja”

Masa berganti masa, hari berganti hari Myra mula demam akibat luka ditangannya telah dijangkiti kuman..tapi uminya hanya menyuruh pembantu rumah memberi Myra makan ubat penurun panas sahaja. Sehinggalah satu malam suhu badan Myra semakin tinggi dan Myra mula meracau-racau sambil mata hitamnya telah naik ke atas, barulah ibu-bapanya mula kelam kabut dan membawa Myra ke hospital pada malam itu juga.

Selepas diperiksa, doktor mengesahkan Myra demam disebabkan tangannya yang telah dijangkiti kuman dan mula membusuk. Setelah seminggu di hospital, doktor memanggil ibu bapa Myra serta memberitahu mereka, “Tuan-puan, maaf... kita tidak ada pilihan lain lagi....”

Doktor mengatakan kedua belah tangan Myra perlu di potong untuk mengelakkan jangkitan kuman yang semakin serius di tempat lain, ini juga adalah cara untuk menyelamatkan nyawa Myra.

Mendengar berita yang mengejutkan itu. Kedua orang tua Myra bagaikan disambar petir, jantung mereka bagaikan berhenti seketika, dengan air mata yang berjurai dan tangan yang mengigil, mereka menandatangani surat persetujuan memotong tangan anak mereka yang mereka kasihi itu.

Selepas proses pembedahan memotong tangan Myra selesai.....Myra mulai sedar dia mula rasa sakit dan menangis kerana ubat bius yang di berikan semakin hilang malah dia semakin bingung apabila melihat kedua-dua tangannya dibalut dengan kain putih lebih menghairankan lagi kedua-dua ibu bapanya berada disisi katil sambil menangis teresak-esak. Dalam keadaan menahan sakit Myra berkata kepada ibu bapanya, “ abah, umi Myra minta maaf Myra takan buat lagi..Myra sayang abah Myra sayang umi..Myra tak conteng kereta abah lagi...Abah mana tangan Myra ? tolonglah pulangkan tangan Myra, mengapa abah ambil..Myra janji Myra tak buat lagi..macamana Myra nak main ngan kawan-kawan kalau tangan Myra abah ambil. Umi tolonglah pulangkan tangan Myra ..Myra nak pinjam sekejap aje.. Myra nak salam abah ngan umi Myra nak minta maaf..

Kata-kata si manis itu sangat menyedihkan hati ibu-bapanya... hati mereka semakin rawan... air mata ibu dan bapa Myra bagaikan tidak dapat berhenti dari mengalir... si ibu mula terasa pemandangan matanya semakin gelap disebabkan asakan emosi yang terlalu sedih si bapa pula hanya tertunduk memandang lantai... tapi apakan daya nasi sudah menjadi bubur.

5 ulasan:

  1. oh,,benarkah kisah ini?? Ya Allah.. Ampunkan aku.. berilah aku pinjam tangan yang kau beri ini untuk aku menadah tangan padaMU memohon keampunan sebelum kau mengambil semula tubuhku! hu hu hu hu

    BalasPadam
  2. Ini cerita kopi dan pes, tuan patut tulih dari mana tuan ambik kopi tu

    BalasPadam
  3. aiya tuan fakir al banjari kisah ini saya adaptasi dari beberapa buah buku bukan kopi and pes semata2..cuma jalan ceritanya sama hehehe ...

    BalasPadam
  4. katanya kisah ini betul berlaku di Malaysia di emailkan kepada penulis indonesia sungguh menyayat hati

    BalasPadam
  5. okeh, sebab ada baca beberapa cerita seumpama ini

    BalasPadam