25 Februari 2011

Ianya Bermula Di sini......... (2)


pergh! apa bendanya ni guru” tanya Nazri sambil memegang barang itu...”oooo nilah glove tangan..sarung tangan untuk main malam ni. yang itu pelindung badan.” jawab Guru Ya sambil tersengeh menampakkan giginya kekuningan mungkin disebabkan amalan menghisap rokoknya yang terlalu kuat.

Malam tu Qin dan rakan-rakannya disuruh oleh Guru Ya untuk sparing. Ini lah kali pertama dalam hidup Qin di suruh bertumbuk berlawan betul-betul. “Biaq betoi Guru ya ni” gumam Qin dalam hati. Di kejauhan sayup-sayup terdengar cengkerik sedang menyanyi di tingkah pula dengan bunyi rayuan burung hantu. Pasangan pertama masuk siapa lagi kalau bukan Bob dengan Nafizi. Qin dengan Nazri mula tersenyum-tersenyum bukan apa memang padan pun diaorang berdua.sama besar sama saiz. Nafizi mula mengatur langkah tangannya tetap menjaga muka cuma gerak langkahnya sahaja kadang-kadang macam keling mabuk. Bob nampak selamba sahaja mungkin sebab badan dia besar dia confident boleh tibai Nafizi. mereka mula bertarung nafizi mula melakukan sepakan betis keringnya ke rusuk bob. Bob menahan dengan mengangat lututnya keparas dada tak disangka-sangka Bob membuat sepakan job (tendang lurus) ke dada Nafizi. nafizi jatuh terlentang. “Sudah!” Tiba-tiba Guru Ya bersuara sambil tersengeh-sengeh. “Lawan macam taik” ngomel Guru Ya lagi.

Qin dan Nazri gelak terbahak-bahak bila mendengar Guru Ya memberi komen sedemikian. “ Ha! hangpa dok gelak apa hangpa dua orang plak try, nak tengok macamana?” tempik Guru Ya sambil mencampak glove dan body protector kepada Qin dan Nazri.

“Habis aku!” bisik Qin dalam hati. Semasa tengah memakai body protector Qin menghampiri Nazri “weii..hang sat gi main pelan-pelan noo, jangan tibai kuat-kuat aku tak pandai lagi ni.” Bisik Qin kepada Nazri. Nazri pun mengangguk tanda setuju. Mereka berdua mula masuk ke tengah gelanggang..Qin mula mengatur langkah Nazri bergerak ke kiri dan ke kanan mungkin untuk mengelak serangan dari Qin. Dalam kesempatan yang jarang-jarang hendak diperolehi Qin sempat menepis tangan Nazri ke bawah kerana kedudukan tangannya yang terlalu jauh dari mukanya satu penumbuk sulung di lepaskan Nazri terkejut, sepontan terundur kebelakang dan dapat mengelak serangan itu. tiba-tiba Nazri mula membuat serangan balas sepakan-demi sepakan dibuat Qin hanya mampu menahan serangan tersebut kerana asakan yang bertubi-tubi dari Nazri. dalam kesempatan lain Qin sempat membuat serangan siku tanam ke muka Nazri mujur Nazri sempat menahan serangan tersebut dengan tangannya. Kalau tak mungkin Nazri sudah terjelepok di atas tanah. Perlawanan agak lama ntah kenapa Guru Ya membiarkan sahaja.

Kali ini Qin nampak lebih agresif mungkin tadi dia bengang kerana Nazri terlalu mengasaknya. Kali ini Qin pulak yang menguasai perlawanan asakan tulang ketingnya mula menyinggah kaki dan badan Nazri. Nazri Nampak terdesak tapi dalam rasa ghairah membuat serangan Qin terlupa dia telah membuka peluang kepada Nazri sebelum Qin menghantar penumbuk lurusnya Nazri terlebih dahulu membuat tendangan lurus, kali ini betul-betul terkena perut Qin, tendangan Nazri kali ini pantas dan kuat sekaligus menyebabkan Qin terpelanting kebelakang dan terkeluar dari gelangang.

Guru Ya yang dari tadi hanya melihat dengan senyuman meleret bingkas bangun apabila melihat Qin terlentang diluar gelanggang. Mereka semua menerpa ke arah Qin mengangkat Qin ke atas pangkin gelanggang “ aduh! Tumit hang rasa macam terlekat kat perut aku ni kata Qin sambil memegang perutnya yang lain ketawa Nazri yang tadi kelihatan pucat kerana tidak menyangka tendangannya tadi menyebabkan Qin terpelanting mula mengulum senyuman, risau benar dia kerana ketidaksengajaannya itu.

Guru Ya menepuk-nepuk bahu Qin “ Bagus hangpa semua ada bakat, Cuma kena berlatih dengan lebih kuat lagi, tapi ada satu yang kurang badan hangpa ni lembik tak kuat,” malam ni aku nak ajaq hangpa petua macamna nak bagi keras tulang keting dan siku..semua mata memandang Guru bersiap sedia untuk menerima satu ilmu baru malam ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan